Provincie Antwerpen steunt glastuinbouwzones

Op 17 november 2011

SINT-KATELIJNE-WAVER - De provincie Antwerpen is op 1 oktober begonnen met het EFRO-project, een initiatief dat de glastuinbouwsector in de provincie moet ondersteunen. Op twee jaar tijd zal er zo'n 770.000 euro worden verdeeld.

De provincie pleit voor grote afgebakende glastuinbouwzones, een stelling die op zijn minst omstreden kan worden genoemd. De gecentraliseerde zone met megaserres die het Vlaamse Gewest wil creëren in Sint-Katelijne-Waver en Putte veroorzaakte een enorme protestgolf van verontruste burgers en kleine tuinbouwers. Bestuurspartij CD&V van Sint-Katelijne-Waver kantte zich al tegen de plannen van partijgenoot en Vlaams minister-president Kris Peeters.

‘Door grootschalige glastuinbouw te beperken tot afgebakende macrozones, krijgen we een goed geordend agrarisch gebied', stelt gedeputeerde Inga Verhaert (SP.A). ‘Binnen deze zones moeten de bestaande glastuinbouwers meer kansen krijgen om hun bedrijf rendabel te houden. De schaarse open ruimte in Vlaanderen wordt zo ook optimaal beschermd. We onderzoeken of serrebedrijven gegroepeerd kunnen worden en op welke manier dat best wordt aangepakt.'

Veertig procent van de vrijgemaakte subsidies worden betaald dankzij een Europees fonds, 45 procent komt uit een Vlaams fonds. De provincie betaalt 10 procent, de resterende 5 procent is voor de rekening van de projectpartners, waaronder de Mechelse veilingen.

‘De provincie Antwerpen is koploper in de glastuinbouw in Vlaanderen en wil deze toppositie graag veiligstellen. De ontwikkeling van de tuinbouw in serres botst vaak op problemen van juridische, technische en financiële aard. Ook de sociale haalbaarheid maakt de ontwikkeling van de sector onzeker. Wij willen zoeken naar haalbare manieren om de sector te vernieuwen en te reorganiseren', besluit Verhaert.