OCMW voorzitter ontvangt de gevraagde verontschuldigingen.

Op 19 juni 2013

Enkele weken terug lanceerde de CD&V fractie van Sint-Katelijne-Waver een persbericht over de vermindering van de gemeentelijke bijdrage aan het OCMW. De juiste procedure zou niet gevolgd zijn waardoor de inspraak van de OCMW-raad werd beknot.

Dave Van Oosterwyck, voorzitter van het OCMW en schepen van sociale zaken (N-VA) reageerde furieus op de gemeenteraad van begin juni.

Niet zozeer de klacht was hem een doorn in het oog, wel het persbericht en de artikels in de kranten. Raadslid Van Rompaey (CD&V) stuurde immers desinformatie de wereld in over de werking van de dienst warme maaltijden, waar naar een besparing werd gezocht.

Hij stelt in de GvA van 1 juni dat de dienstverlening wordt teruggeschroefd, de prijzen worden verhoogd en de maaltijden al vanaf ’s morgens worden bedeeld.
Dit is pertinent onjuist. Er is een bespreking geweest in het vast bureau van het OCMW maar er werd geen énkele beslissing genomen over de dienst warme maaltijden tot dan toe. Hiermee schendt Paul Van Rompaey de deontologische code van raadsleden die hen voorschrijft burgers correct te informeren over de dienstverlening. Ook schendt hij het OCMW decreet dat voorop stelt dat informatie uit de vergaderingen van het vast bureau niet mag gedeeld worden.

"Ik kan moeilijk dulden dat raadsleden deontologische regels aan hun laars lappen, burgers bewust verkeerd informeren, de democratische besluitvorming ondermijnen en er dan nog mee wegkomen ook. Maar omdat ik bijzonder weinig zin heb in een moddergevecht ben ik bereid geen klachtenbrieven te versturen naar de gouverneur op voorwaarde dat raadslid Van Rompaey publiek zijn fouten rechtzet en zich verontschuldigt ten aanzien van het bestuur." aldus Van Oosterwyck.

Paul Van Rompaey lijkt dat nu in te zien. Op de OCMW raad van 19 juni bood hij publiek zijn excuses aan voor de foute informatie en voor het feit dat hij de geheimhouding van de vergadering heeft geschonden.

"Ik ben daarin te ver gegaan" erkent hij. "Dat de dienstverlening achteruit zal gaan klopt niet en dat de maaltijden om half 10 bedeeld worden is ook niet juist. Ik wens me daarom te verontschuldigen bij het huidige bestuur. Ik bekleed een publiek ambt en het past niet burgers verkeerd te informeren en daardoor het huidige bestuur in een verkeerd daglicht te plaatsen. Dat was fout."

Van Rompaey beloofde nog de voorbereidende besprekingen van het vast bureau niet zomaar klakkeloos naar de kranten door te briefen. Het risico is immers dat de werking van het vaste bureau wordt uitgehold en belangrijke besprekingen daar niet meer geagendeerd worden.

De CD&V fractie kloeg net het gebrek aan transparantie aan. Het gevoel leeft dat de agenda van de raad mager is en dat belangrijke besprekingen buiten de raad om, in het college van burgemeester en schepenen worden besproken. "Dat zou ik graag veranderd zien" aldus Van Rompaey, "zodat de raad beslist over de strategische lijnen zoals de voorzitter in januari nog beloofde."

Dave Van Oosterwyck volgt de CD&V fractie hierin en reikt op de raad van juni dan ook de hand. "We zullen op de volgende OCMW-raden de meerjarenplanning bespreken. Ik hoop dat alle raadsleden hier hun zeg in zullen doen zodat we kunnen komen tot gedragen beslissingen. Zowel meerderheid als oppositie."

Van Rompaey en met hem de CD&V fractie neemt de uitgestoken hand graag aan.

"Ik hoop dan ook dat we deze turbulente periode achter ons kunnen laten en samen constructief kunnen werken aan de toekomst van ons OCMW en het welzijn van onze bevolking. Dat is wat de mensen van ons verwachten. Zowel van de meerderheid, als van de oppositie." besluit Van Oosterwyck nog.

Dave Van Oosterwyck, Voorzitter OCMW.

Paul Van Rompaey, Fractieleider CD&V.

Dirk Knegtel, Fractieleider SAMEN ANDERS.

Dirk Van Dessel, Fractieleider N-VA.