OCMW voorzitter eist verontschuldigingen raadslid op volgende OCMW raad.

Op 4 juni 2013

CD&V raadslid Paul Van Rompaey diende afgelopen vrijdag bij het agentschap voor binnenlands bestuur een klacht in tegen het OCMW –en gemeentebestuur omdat volgens hem de juiste procedures bij het vaststellen van de gemeentelijke bijdrage niet gevolgd werden. Toch werd de procedure zoals de Vlaamse overheid ze voorop stelt helemaal gevolgd. Eerst wordt de bijdrage besproken door de OCMW voorzitter met  het college waar de OCMW voorzitter als schepen deel van uitmaakt, vervolgens wordt het bedrag voorgelegd aan de respectievelijke ‘raden’. In dit geval de gemeenteraad van mei en de OCMW raad van juni. Geen vuiltje aan de lucht dus…

De raadsleden hebben de budgetten al begin mei gekregen voor de goedkeuring. Er kwam toen geen enkele reactie vanuit de CD&V fractie over de gemeentelijke bijdrage. Dat men het weekend voor de gemeenteraad plots verongelijkt gaat doen in de kranten heeft dus weinig te maken met een oprechte bekommernis over de werking van het OCMW maar is pure stemmingmakerij. “Dat is bovendien niet de eerste keer” stelt voorzitter Dave Van Oosterwyck, “in het begin van het jaar schreeuwde raadslid Van Rompaey moord en brand omwille van een dagprijsverhoging in het woonzorgcentrum die hij zelf heeft goedgekeurd. Ik heb dit toen met de mantel der liefde bedekt maar nu mag het wel stilaan gaan stoppen.”

En dat is nog niet alles. Raadslid Van Rompaey stuurt desinformatie en absolute kwakkels de wereld in over de werking van de dienst warme maaltijden. Hij stelt in de GvA van 1 juni dat de dienstverlening wordt teruggeschroefd, de prijzen worden verhoogd  en de maaltijden al vanaf ’s morgens worden bedeeld.
Dit is pertinent onjuist. Er is geen énkele beslissing genomen over de dienst warme maaltijden. Hiermee schendt Paul Van Rompaey de deontologische code van raadsleden die hen voorschrijft burgers correct te informeren over de dienstverlening. En leugens verspreiden om er zelf beter uit te komen, dat is deontologisch zeker enkele bruggen te ver.

Tot slot overtreedt Van Rompaey nog eens de wet ook. Bovenstaande punten (prijsverhoging en vroegere bedeling) over de warme maaltijden werden op een vast bureau door onze administratieve diensten als mogelijke efficiëntiewinst naar voren gebracht. Nogmaals, zonder enige goedkeuring.

Het OCMW decreet stelt echter dat de vergaderingen van het Vast Bureau niet openbaar zijn en het huishoudelijk reglement spreekt zelfs van geheimhouding. Door deze bespreking koudweg in de kranten te plaatsen, gaat raadslid Van Rompaey wel zeer ver. Het is niet alleen onwaar, hij grijpt in op de integriteit en efficiëntie van de werking. Het resultaat kan wel eens zijn dat er geen belangrijke en voorbereidende besprekingen meer zullen plaatsvinden in het Vast Bureau omdat sommige raadsleden toch alles te grabbel gooien.

OCMW voorzitter Dave Van Oosterwyck stelde op de gemeenteraad van 3 juni dan ook een ultimatum naar de CD&V fractie.

“Ik heb twee klachtenbrieven klaarliggen op mijn bureau. Eén voor de deontologische commissie van de gemeente en één voor de gouverneur. Ik kan moeilijk dulden dat raadsleden deontologische regels aan hun laars lappen, burgers bewust verkeerd informeren, de democratische besluitvorming ondermijnen en er dan nog mee wegkomen ook. Maar omdat ik bijzonder weinig zin heb in het door CD&V opgestarte moddergevecht ben ik bereid deze klachtenbrieven niet te versturen op voorwaarde dat de klacht wordt ingetrokken, raadslid Van Rompaey publiek zijn fouten rechtzet en zich verontschuldigt ten aanzien van het bestuur. Hij krijgt daarvoor één dag de tijd.”

Dave Van Oosterwyck

Voorzitter OCMW / Schepen van sociale zaken

Toegevoegde tekst op 05/06/2013:

Na een lang gesprek tussen de raadsleden Paul Van Rompaey, Eddy Vercammen en voorzitter Dave Van Oosterwyck werd beslist deze discussie ten gronde te voeren op de OCMW raad van 19 juni. Tot dan zal worden gewacht met het versturen van beide klachtenbrieven.