OCMW-Raad Sint Katelijne Waver staat paraat!

Op 7 januari 2013

Na de tumultueuze gemeenteraadszitting van woensdag 2 januari was het vanavond de beurt aan de OCMW-raadsleden om hun eed af te leggen. 11 raadsleden hebben in handen van de kersverse gemeenteraadsvoorzitter, Sofie Van Luyck, getrouwheid verklaard aan hun mandaat.

Voor N-VA zijn dit Detty Vercraeye, Harry Andries, Bart de Boeck, Dirk Van Dessel en Dave Van Oosterwyck. Zij vormen een meerderheid samen met Dirk Knegtel en Patrick Franken van Samen Anders. Voor het eerst in decennia wordt CD&V naar de oppositiebanken verwezen met Guido Op de Beeck, Rezi Devriendt, Annita Vander Auwera en voormalig voorzitter Paul Van Rompaey.

Dave Van Oosterwyck wordt aangesteld als OCMW voorzitter en zal eveneens in het college zetelen als Schepen van Sociale Zaken en Integratie. Op die manier zal het sociale beleid van nu af aan veel meer omvatten dan individuele hulpverlening alleen. "We willen gaan voor een hechte en open gemeenschap waar iedereen deel van uitmaakt en actief aan bijdraagt", aldus Dave Van Oosterwyck (N-VA). "Het opnemen van dat actief burgerschap vraagt inspanningen, zowel van de overheid als van de mensen zelf. Dit verhaal van rechten en plichten, van kansen geven en kansen grijpen zal de leidraad worden van ons sociaal beleid."

De OCMW-raad verkoos eveneens een Vast Bureau dat de dagelijkse werking zal opvolgen en zich zal uitspreken over de sociale dossiers in onze gemeente. Voor N-VA zal Detty Vercraeye naast Dave Van Oosterwyck (als voorzitter) deelnemen aan het Vast Bureau. "In het verleden bestond er naast het vast bureau ook een bijzonder comité voor de sociale dienst. We stelden echter vast dat de vergaderdruk zodanig laag was, dat het niet langer te verantwoorden is om bijkomstige overlegmomenten te organiseren en gemeenschapsgeld te spenderen aan extra zitpenningen. Op deze manier realiseren we een besparing van meer dan 6000 euro."

Dirk Van Dessel zal de fractie van N-VA leiden en heeft er vertrouwen in. "We hebben een goede ploeg met wilskracht, ervaring en inzet. We willen de OCMW-raad herstellen in haar rol en de bijeenkomsten meer en beter ophangen aan de grote lijnen en strategische keuzes. Het meerjarenplan dat we in 2013 zullen opmaken zal dan ook uitvoerig bediscussieerd worden door de raadsleden." Voor Harry Andries is het nieuwe woonzorgcentrum prioriteit nummer één: "Er is tot nog toe geen knoop doorgehakt in dit dossier en als we dat niet snel doen dreigen we onze erkenning te verliezen. Het huidige gebouw voldoet immers niet langer aan de Vlaamse normering."

Maar ook op vlak van schuldbemiddeling en armoedebestrijding is het de volgende jaren alle hens aan dek. "We zullen daar een tandje moeten bijsteken" aldus kersvers raadslid Bart de Boeck. "Steeds meer gezinnen met jonge kinderen hebben het moeilijk om de rekeningen betaald te krijgen. We moeten beginnen nadenken over een preventie en sensibiliserende campagne."

"De ambitie is groot" aldus van Oosterwyck "maar de budgetten beperkt. We zullen de tering naar de nering moeten zetten, maar dat dat ons zal lukken staat buiten kijf."