OCMW Raad Sint-Katelijne-Waver sluit samenwerkingsprotocol af met onthaalbureau.

Op 24 april 2013

Als een OCMW steun geeft kan het hieraan voorwaarden verbinden. Steuntrekkers  moeten werk zoeken of zich bijscholen. Voor heel wat nieuw –en oudkomers in Vlaanderen menen we dat de inburgerings -en taalcursussen van het onthaalbureau van essentieel belang zijn om in onze samenleving geïntegreerd en geactiveerd te worden.

Vlaams minister van integratie Geert Bourgeois (N-VA) riep enkele weken terug dan ook alle OCMWs op om afspraken te maken met de 8 Vlaamse onthaalbureaus. Sint-Katelijne-Waver gaat hier graag op in.

De verkleuring van onze samenleving is immers al lang geen zaak meer van de centrumsteden alleen. Meer dan 7% van de  inwoners van onze gemeente is van vreemde herkomst en als we de tweede generatie volledig zouden meetellen i s dat cijfer wellicht nog hoger. Dit hoeft  geen probleem te zijn, integendeel zelfs, ware het niet dat deze groep een achterstand meesleept op het vlak van scholing, waardoor men moeilijk toegang krijgen tot de arbeidsmarkt.

“Dit gegeven heeft  te maken met het nefaste migratiebeleid van de laatste decennia” stelt Dave Van Oosterwyck, OCMW voorzitter en schepen van sociale zaken. “Sinds de zogenaamde migratiestop van de jaren 70 is er géén migratiebeleid geweest en heeft de verantwoordelijke overheid niet nagedacht over welke competenties en vaardigheden onze arbeidsmarkt  nodig heeft.”

Het resultaat van het ontbreken van enig migratiebeleid is een toegenomen  kansarmoede door een gebrek aan scholing omdat  onze kenniseconomie nu éénmaal nood heeft aan specifiek  vaardigheden en geschoolde werkkrachten.  Maggie de Block (Open VLD) voerde reeds enkele dappere correcties uit om het beleid van haar PS-voorgangers om te buigen maar van een visie is vooralsnog geen sprake.

De onthaalbureaus en het volwassenenonderwijs doen wat ze kunnen maar het is vaak een onmogelijke taak om mensen die in hun herkomstland nauwelijks geletterd waren het Nederlands aan te leren.

“Ook in Sint-Katelijne-Waver nemen we onze verantwoordelijkheid. We geven deze mensen een opstap naar integratie, we informeren hen  en leren hen basisvaardigheden aan. We moeten opnieuw  een draagvlak creëren bij onze inwoners  voor een diverse samenleving.” aldus Dave Van Oosterwyck, “maar dat vereist wel dat Belgische overheid het roer drastisch omgooit en streeft naar  een functioneel maar ook humanitair migratiebeleid. Met de huidige gang van zaken is immers niemand gediend. De samenleving niet, maar ook de nieuwkomer niet die in een uitzichtloze situatie terechtkomt.”