N-VA gaat voor een veilige, vlotte en duurzame mobiliteit: onze visie voor verbetering van het mobiliteitsplan.

Op 27 maart 2012

De gemeente werkt momenteel aan het uitdiepen en verbreden van het mobiliteitsplan. Hiervoor schreef een studiebureau een uitwerkingsnota. N-VA wil een veilige, vlotte en duurzame mobiliteit en werkt daarom constructief mee aan deze verbetering van het mobiliteitsplan. Na analyse van de uitwerkingsnota gaven we het college onze mening en visie hoe de mobiliteit (en het mobiliteitsplan) moet(en) evolueren.

Enkele krachtlijnen uit onze tussenkomst:

- De glastuinbouwzones moeten uit de studies gehaald worden. Iedereen is tegen de glastuinbouwzones, dus is het enkel consequent ook geen studies erover uit te voeren.

- Er zijn onvoldoende tellingen gebeurd. Waarom zijn er geen metingen gebeurd op belangrijke straten zoals Berlaarbaan, Heisbroekweg, Kempenarestraat of Mechelsesteenweg? En waarom worden er geen nachttellingen gedaan voor de impact van veilingverkeer of uitgaansverkeer?

- Er is geen globale aanpak van de onveilige punten. N-VA stelt voor om op basis van de reeds bestaande schoolroutekaart de onveilige punten op te lijsten, te analyseren en aan te pakken. We denken hier bv. aan de Stationsstraat: N-VA ijvert voor veilige oversteekplaatsen en (onderzoek naar) een alternatieve fietsroute (bv. van De Nayer naar Leyland).

- Verkeersveiligheid krijgt onvoldoende aandacht. Er is geen onderzoek naar evolutie en de bestaande toestand wordt als voldoende bestempeld. N-VA ijvert voor "go for zero": geen dodelijke slachtoffers in onze gemeente moet de ambitie zijn.

- De snelheidszones zijn momenteel een versnipperd lappendeken, dat verwarring, en dus onveiligheid, meebrengt. Men wil enkel hier en daar wat aanpassingen maken. N-VA ijvert voor een globale herziening, met zoveel mogelijk eenheid. De gemeente moet hierbij gebruik maken van slimme zones 30, op kritieke plaatsen (schoolomgeving) en op kritieke momenten, idealiter aangekondigd door een elektronisch bord.

- Volgens N-VA moet het sluipverkeer in een globale visie bekeken worden. Door het aanpakken van kritieke punten wordt de doorstroming langs de hoofdwegen verbeterd.

- N-VA ijvert ook voor overleg met de buurgemeentes. Dit is cruciaal voor een vlotte en veilige mobiliteit (die immers niet stopt aan de gemeentegrenzen). N-VA geeft het goede voorbeeld en heeft overleg met N-VA-afdelingen uit de buurt.

- N-VA vraagt ook de routes voor het zwaar vervoer in zijn globaliteit te herbekijken, zodat niet alle zwaar verkeer wordt geconcentreerd langs één straat (en zeker geen drukke fietsroute of straat met scholen).

- N-VA wenst alternatieven uit te werken voor gemotoriseerd verkeer zoals een fijn vermaasd fietsroutenetwerk, goede fietsenstallingen en een ontwikkeling van de trage wegeninfrastructuur.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is