Druk en constructieve houding N-VA loont in glastuinbouwzonedossier

Op 2 maart 2012

N-VA Katelijne & Waver is voorzichtig tevreden met de garanties die minister-president Kris Peeters in het glastuinbouwzonedossier gaf op het overleg met de gemeenraadsleden van Sint-Katelijne-Waver en Putte. De druk en de constructieve houding van de N-VA werpt dus vruchten af. Maar de partij blijft het dossier kort opvolgen en onder druk houden.

Druk van de N-VA

Reeds in het begin van 2011 verrichtte N-VA Katelijne & Waver een studie naar de glastuinbouwzones. De N-VA nam toen als eerste partij standpunt in tegen deze ontwikkeling in onze gemeente. Andere partijen volgden gestaag. De N-VA bezorgde ook minister-president Kris Peeters en minister Philippe Muyters de studie en het standpunt en bracht zo de druk ook naar het gewestelijke niveau. Per brief antwoordde minister-president Peeters rekening te houden zowel met de haalbaarheidsstudie als met de plaatselijke actoren en de omgeving.

Op het door de Katelijnse gemeenteraad gevraagde overleg van gisteren (donderdag) bevestigde de minister-president deze garanties. Er komt geen serrecluster indien niet voldaan is aan een dubbele voorwaarde: de EFRO-studie (Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling) moet aantonen dat een cluster haalbaar is en er moet een maatschappelijk draagvlak zijn.

De EFRO-studie wordt ook uitgebreid met sporen 1 en 2 (autonome ontwikkeling).

Bovendien gaf hij aan dat er nog nooit gesproken is over onteigeningen en dat dit ook niet de bedoeling is. Ook dit was een eis van de N-VA.

De N-VA krijgt gelijk

De studie van N-VA Katelijne & Waver toonde reeds aan dat aan beide voorwaarden niet voldaan is. "De LER (landbouweffectenrapport) gaf ons al gelijk. De EFRO-studie zal dit ook doen: dit project is niet haalbaar in onze gemeente. En dan is dit ineens duidelijk voor alle toekomstige ministers van Landbouw. Het massale protest van het actiecomité geeft ons ook keer op keer gelijk: er is geen maatschappelijk draagvlak voor spoor 3 (clusters)," verklaart N-VA-gemeenteraadslid Kristof Sels.

De N-VA blijft druk zetten

Hoewel er garanties uitgesproken zijn, blijft de N-VA voorzichtig en zal het dit dossier kort blijven opvolgen om de druk op de ketel te houden. “Praatjes vullen geen gaatjes. Maar de minister-president heeft zijn woord gegeven en wij zullen hem aan zijn woord houden,” besluit Sels.

Voor meer informatie kan u contact opnemen met ons gemeenteraadslid Kristof Sels: kristof.sels [at] n-va.be () of 0496/20.30.82.