Doortrekking R6: N-VA gaat voor milderende maatregelen

Op 24 april 2012

De aanpak van N-VA

• N-VA excuseert zich voor de manier waarop het actiecomité op 2 april 2012 ontvangen werd op het gemeentehuis van Sint-Katelijne-Waver. N-VA heeft aan CD&V gevraagd om hetzelfde te doen.
  • N-VA staat garant voor optimale transparantie en communicatie in dit dossier, en zal het dossier van de R6 dan ook iedere maand agenderen op de gemeenteraad om de voortgang van de werken en de uitvoering van de milderende maatregelen te laten toelichten door de bevoegde schepen.
  • N-VA stelt verder een structurele oplossing voor waarbij actiecomité's en burgers de kans krijgen om iedere gemeenteraad gedurende een half uur, voor de start van de gemeenteraad, vragen te stellen aan de gemeenteraad of hangende dossiers te komen bespreken.

Het statuut van de R6

• De Vlaamse overheid heeft op 16 december 2010 een stedenbouwkundige vergunning afgeleverd voor de doortrekking van de R6 door de gemeenten Sin-Katelijne-Waver, Putte en Bonheiden.
  • De R6 is een gewestweg die onder de verantwoordelijkheid van de Vlaamse overheid valt (o.a. voor de financiering, de uitvoering van de werken en het onderhoud).
  • Het dossier van de doortrekking van de R6 is een dossier met een verleden van enkele tientallen jaren, waarin de Vlaamse overheid enkele jaren geleden de beslissing genomen heeft om effectief tot doortrekking van de R6 over te gaan.
  • De doortrekking van de R6 kan een belangrijke meerwaarde bieden voor de mobiliteit en de economie van de regio.

Het engagement van N-VA

• N-VA is van oordeel dat bij de doortrekking van de R6 de bestaande evenwichten zoveel als mogelijk behouden dienen te worden.  De leefbaarheid van eenieder moet gevrijwaard worden. Een doelstelling van N-VA is daarom dat er voor de omwonenden van de R6 gepaste flankerende maatregelen genomen worden.
  • Vanuit dit engagement volgt N-VA dit dossier reeds langer op.  N-VA heeft, als enige politieke fractie, reeds in het najaar 2011 aan Wegen & Verkeer gevraagd om een geluidsarmer wegdek toe te passen dan initieel voorzien (SMA-D2 in plaats van SMA-C2). Hiermee is de ruime omgeving van de R6 gebaat.

De verdere milderende maatregelen

• De stedenbouwkundige vergunning voor de R6 meldt dat er rekening gehouden moet worden met de milderende maatregelen in het MER van 2001. N-VA wil dit engagement dan ook afdwingen van de Vlaamse overheid. Zonder een bindend engagement voor de plaatsing van de geluidsschermen uit het MER, kan voor ons het nieuwe tracé van de R6 niet opengesteld worden.
  • De voorgestelde milderende maatregelen van het MER mogen bovendien niet in twijfel worden getrokken. Hiervoor dienen geen bijkomende (geluids)metingen te gebeuren.
  • Voor bijkomende flankerende maatregelen staat N-VA achter het idee van een mini-MER dat rekening houdt met de fijnstof problematiek, de toename van het verkeer, het project Maenhoevevelden, het nieuwe Sint-Maartenziekenhuis of wijzigingen in de infrastructuur (vb. hogere liggingen van bruggen of rondepunten) ten opzichte van de plannen van 2001.

Wat betreft het thema "Berlaarbaan" zullen we binnenkort ons uitgewerkt standpunt, dat we nu afstemmen met de N-VA-afdelingen van de buurgemeenten, kenbaar maken.