Buurt vreest chaos door heraanleg knooppunten

Op 31 maart 2011

Ook zijn buurman, Kris Van Den Eynde (39), die traktors en grasmaaiers verkoopt, heeft zo zijn twijfels. "Ik vrees een verkeerschaos", stelt de zaakvoerder van Trakat. "Ik heb vooral schrik voor het zware verkeer. Hier staan overal borden dat vervoer boven 3,5 ton verboden is, maar er wordt nooit gecontroleerd. Mijn grootste vrees is dat de Leliestraat binnen de kortste keren kapot gereden wordt. Nu ja, we moeten ook eerlijk zijn: er is geen alternatief. We kunnen alleen maar hopen dat alles zo snel mogelijk achter de rug is."

"Tegenstrijdig"

Toch lijkt niet iedereen zich grote zorgen te maken. "De mensen moeten ergens rijden", zegt buurtbewoonster Lisette Buelens (74) uit de Leliestraat. "De files zullen er wel niet op beteren en het is nu al zo erg."

Ook Jeff Maldoy (45), van Maldoy nv dat op de Mechelsesteenweg gereedschappen verkoopt, kan het relativeren. "Ik heb wel eens gedacht: hier gaan nog spectaculaire toestanden gebeuren. Maar echt ongerust maak ik me niet. De gemeente handelt wel heel erg  tegenstrijdig, vind ik: een hele tijd is er alles aan gedaan om Katelijne autoluw te maken, nu gaan ze al het verkeer langs hier sturen. Ik begrijp ook niet zo goed waarom alle werkzaamheden plots op hetzelfde moment gebeuren, maar dat zal overal wel zo zijn zeker?"

ll De oppositie vraagt aan het gemeentebestuur om de werkzaamheden anders in te delen.

"Dit scenario is het gevolg van een vertraging bij de werkzaamheden aan de brug van de R6 en daar is de gemeente niet verantwoordelijk voor. Maar ze kan nu wel ingrijpen door beide knooppunten niet op hetzelfde ogenblik af te sluiten", zegt Tom Ongena, voorzitter van de lokale Open Vld. "Het gemeentebestuur moet de aannemer van de rioleringswerkzaamheden aan 'Quatre Verres' vragen om het kruispunt Berlaarbaan-Lombaardstraat open te laten tot de werkzaamheden aan de Heisbroekweg voorbij zijn (begin juli, red.). Anders komt het verkeer uit beide richtingen langs het centrum en de Mechelsesteenweg en worden onze inwoners geplaagd door een nooit geziene verkeerschaos." masi

ll Volgens burgemeester Eddy Vercammen (CD&V) is het voorstel van Open Vld niet haalbaar.

"Het gaat over rioleringswerkzaamheden", zegt Vercammen. "Dat betekent dat je op één punt moet beginnen. Het is onmogelijk om het kruispunt even open te laten. Wij zijn trouwens ook niet op de hoogte van het voorstel van Open Vld." De burgemeester heeft wel begrip voor ongeruste buurtbewoners. "Maar je kan nu eenmaal geen ei klaarmaken zonder de schaal te breken. Jammer genoeg hebben wij geen alternatief om mensen aan de R6 te krijgen. Bovendien: de Heisbroekweg wordt pas twee weken later afgesloten. Als de werkzaamheden aan Quatre Verres beginnen, kunnen we al een eerste evaluatie maken." MASI

Het schepencollege maakte van het centrum van Muizen (Mechelen) een grote zone 30. Maar de gemeenteraad had die regeling nog niet goedgekeurd. Op de gemeenteraad van dinsdag stelden de raadsleden de zone 30 uitgebreid in vraag. Het stadsbestuur gaat de situatie daarom herbekijken. "Veel chauffeurs rijden 70 of 80km per uur in het centrum. Dat is veel te snel. Die mensen moeten een boete krijgen. Maar een snelheid van 50km per uur is wel aanvaardbaar. Een zone 30 is dus een overdreven strenge maatregel", zegt gemeenteraadslid Walter Schroons (CD&V/N-VA).

Volgens Schroons zijn er betere manieren om snelheidsduivels aan te pakken. "Zet een flitspaal in beide rijrichtingen van de Sint-Lambertus-laan of plaats een verkeersdrempel op de hoek van de Sint-Lambertus-laan en de Karolingenstraat. Dan moeten chauffeurs hun snelheid matigen."

Niet meer flitsen

Er zal opnieuw worden gediscussieerd over de zone 30 in de gemeenteraadscommissie. Daarom zal de politie in acht straten niet meer flitsen. "Het gaat om de Dijleberg, Korte Nieuwstraat, Kerkstraat, August Lenaertsstraat, Muizen-Dorp,  Sint-Lambertuslaan, Karolingenstraat en Magdalenasteenweg", zegt korpschef Yves Bogaerts. "We flitsen niet meer in die straten omdat de gemeenteraad er niet mee akkoord gaat. De borden worden nog niet weggehaald. Wie in het verleden in die straten een snelheidsboete heeft gekregen, moet die wel betalen. Volgens de verkeerswet moet de burger reglementair geplaatste verkeersborden naleven." CWil

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is