Brief gemeenteraad aan Kris Peeters: Afspraken rond glastuinbouwzones in Sint-Katelijne-Waver en Putte

Op 13 maart 2012

Op 1 maart jl. gaf minister-president Peeters toelichting aan de gemeenteraadsleden over de glastuinbouwontwikkeling in onze gemeente. Hij gaf toen ook enkele garanties.

Gemeenteraadslid Kristof Sels stelde tijdens vorige gemeenteraad dat we die garanties zelf zullen moeten afdwingen. Hij stelde voor een brief te richten aan de minister-president met een duidelijke lijst van afgesproken garanties en een concrete vraag voor opvolging.

N-VA is een constructieve partij en voorstander van samenwerking. Daarom lanceerden we zelf een ontwerpbrief. Dit initiatief werd aan alle gemeenteraadsleden overgemaakt met de vraag zo snel mogelijk bemerkingen door te geven. De brief zou dan al volgende gemeenteraad geagendeerd en goedgekeurd kunnen worden.

We roepen alle partijen op om op dezelfde constructieve manier mee te werken. Alleen daarmee is de burger gebaat.
Hieronder vindt u de ontwerpbrief van N-VA, gericht aan de minister-president, namens de gemeenteraad.

Geachte heer minister-president Peeters,

Op 1 maart jl. kregen wij, de gemeenteraadsleden van Sint-Katelijne-Waver en Putte, toelichting van u omtrent de afbakening en ontwikkeling van glastuinbouwbedrijvenzones in onze gemeentes. Met deze brief lijsten we voor ieders duidelijkheid de gemaakte afspraken en engagementen op en vragen u in concrete actiepunten de opvolging van dit dossier.

In ons schrijven van 30 december jl. vroegen wij om de onderzoeken en de studies naar de ontwikkeling van spoor 3 (glastuinbouwzones) in onze gemeentes stop te zetten. U meldde ons enerzijds dat dit niet mogelijk is. Anderzijds stelde u dat een afgewerkte EFRO-studie waarin duidelijk is aangetoond dat spoor 3 niet haalbaar is in onze gemeentes een garantie is dat ook in de toekomst (ook door andere minsters van Landbouw of projectontwikkelaars) deze piste niet gevolgd kan worden.

Wij noteerden actueel volgende afspraken, engagementen en garanties:

• De lopende EFRO-haalbaarheidsstudie wordt voortgezet, maar uitgebreid met, en voor onze gemeentes met de focus op, de sporen 1 en 2 (autonome ontwikkeling).
  • Er zijn twee cumulatieve voorwaarden gekoppeld aan spoor 3:

- haalbaarheid volgens de EFRO-studie én

- aanwezigheid van een maatschappelijk draagvlak.

• Er wordt zo snel mogelijk een tussentijds resultaat van de EFRO-studie bekend gemaakt.
  • Er zullen geen onteigeningen gebeuren in het kader van dit dossier.

Behoudens tegenbericht gaan wij er van uit dat de hierboven gestelde punten de gemaakte afspraken zijn en wij kunnen rekenen op uw woord, als minister-president, als minister van Landbouw, als politicus en als mens.

Na het overleg met de gemeenteraadsleden onderschreef u in de inkomhal van het gemeentehuis dezelfde engagementen ten aanzien van de vertegenwoordigers van het buurtcomité, en stelde u zelfs onverkort dat spoor 3 nooit gerealiseerd zal worden in onze gemeentes, dit door het ontbreken van een maatschappelijk draagvlak.

We herinneren u dan ook aan het protest dat ook u heeft kunnen ervaren, waaruit duidelijk het gebrek aan maatschappelijk draagvlak blijkt.

We herinneren tevens ook aan de resultaten van de LER, die reeds aangaven dat de ontwikkeling van glastuinbouwbedrijvenzones geen optie is voor Sint-Katelijne-Waver en Putte, mede gezien de grote impact op de bestaande land- en tuinbouw.  Wij wensen ook informatie te ontvangen over wat u verder in het dossier met de resultaten van deze studie zal doen.

Wij dringen dan ook aan dat u zo snel mogelijk duidelijkheid zal verschaffen dat spoor 3 wordt verlaten voor onze gemeentes. Te veel gezinnen en bedrijven leven immers al te lang in onzekerheid: onzekerheid over hun huis, hun thuis, maar ook onzekerheid over investeringsbeslissingen, hetwelk nefast is voor onze economie.

We stelden voorheen reeds dat onteigeningen onaanvaardbaar zijn. We benadrukken dit nogmaals, en verduidelijken dat we hiermee niet enkel onteigeningen in de juridische zin van het woord bedoelen, maar ook de facto onteigeningen, zoals het herbestemmen van zones en het opleggen van stedenbouwkundige voorschriften die de facto inhouden dat de huidige eigenaars daar niet kunnen blijven wonen en/of zouden geconfronteerd worden met aanzienlijke waardeverminderingen door een fundamentele wijziging aan het stedenbouwkundig regelgevend kader van hun woning of bedrijf. We gaan er van uit dat ook u dit onderschrijft.

Gezien de impact die dit dossier heeft, is het ook niet meer dan logisch dan niet enkel de glastuinbouwsector wordt betrokken, maar wel dat met alle stakeholders wordt overlegd.

Wij wensen als gemeenteraad uiteraard betrokken te blijven in de verdere procedure.

We vragen meer uitleg over de EFRO-studie (oorspronkelijke en huidige scope, timing, aanpak, rapportering,...). We wensen ook een maandelijkse stand van zaken (voortgang en resultaten). Ten slotte vragen we duidelijkheid over de haalbaarheid en wenselijkheid van glastuinbouwzones tegen 1 juli a.s.

We lijsten onze concrete actiepunten nog eens op:

• Alle stakeholders worden in dit dossier in het overleg betrokken, niet enkel de glastuinbouwsector.
  • De gemeenteraden van Sint-Katelijne-Waver en Putte worden betrokken in de verdere procedure.
  • Aan de gemeenteraden van Sint-Katelijne-Waver en Putte wordt meegedeeld hoe de resultaten van de LER in het verdere dossier zullen gebruikt worden.
  • De gemeenteraden van Sint-Katelijne-Waver en Putte krijgen toelichting over de EFRO-studie: oorspronkelijke en huidige scope, timing, aanpak, rapportering, ...
  • De gemeenteraden van Sint-Katelijne-Waver en Putte krijgen een maandelijkse stand van zaken van de EFRO-studie (voortgang en resultaten).
  • De gemeenteraden van Sint-Katelijne-Waver en Putte krijgen duidelijkheid over de haalbaarheid en wenselijkheid van glastuinbouwzones tegen 1 juli a.s.
  • U onderschrijft dat er geen onteigeningen, ook geen de facto onteigeningen, zullen gebeuren in dit dossier.

Vanuit de gemeenteraad dringen wij aan dat er zo snel mogelijk en uiterlijk op 1 juli duidelijkheid en rechtszekerheid komt omtrent het feit dat er geen glastuinbouwzones afgebakend noch ontwikkeld zullen worden in onze gemeentes.

Wij danken u alvast voor uw antwoord dat voor ons en onze burgers duidelijkheid en rechtszekerheid zal verschaffen. Wij zijn er van overtuigd dat met een goede communicatie en overleg met alle stakeholders een oplossing kan gevonden worden die tegemoet komt aan de noden van de glastuinbouwsector, zonder te tornen aan de rechten van andere stakeholders en ruimtegebruikers.

Voor de goede orde houden wij eraan te verwijzen naar ons schrijven van 30 december jl. waarin duidelijk onze wensen en doelstellingen met betrekking tot dit project uiteengezet werden. Deze wensen en doelstellingen blijven onverkort gelden en zullen het kader uitmaken voor verdere standpunten en beleid vanuit de gemeenteraad.

Hoogachtend,

De gemeenteraad van Sint-Katelijne-Waver