711.000 euro voor restauratie Sint-Michielskasteel in Sint-Katelijne-Waver!

Op 2 december 2016
Sint-Michielskasteel

Geert Bourgeois, Vlaams minister-president en Vlaams minister van Onroerend Erfgoed, kent een premie van 711.951,37 euro toe aan de gemeente Sint-Katelijne-Waver voor de restauratie van het Sint-Michielskasteel.

Het Sint-Michielskasteel, gebouwd in 1785 in neoclassicistische stijl en sinds 1970 eigendom van de gemeente Sint-Katelijne-Waver, is beschermd als monument in 1981. Ook het park, een domein van vijf hectare, is beschermd als dorpsgezicht.

De restauratie moet ervoor zorgen dat het kasteel zijn oorspronkelijk uitzicht terug krijgt: de voor – en zijgevels worden opnieuw van kalkpleister voorzien, het originele kalk – en stucpleister van de achtergevel wordt hersteld en geschilderd. Daarnaast krijgt het dak nieuwe natuurleien en wordt het interieur aangepakt: de Interbelluminrichting op het gelijkvloers krijgt weer de originele kleuren en de fineerwandbekledingen en – meubilair worden gerestaureerd.

“Restauratie en herbestemming zijn de ideale manier om waardevolle gebouwen een toekomst te geven,” aldus minister-president Bourgeois. “Het kasteel krijgt een culturele functie en zal gebruikt worden om tentoonstellingen en activiteiten van diverse verenigingen te organiseren. Daarnaast zal ook een gedeelte worden ingericht als brasserie.”

Meer informatie?
Contacteer N-VA Katelijne & Waver via deze website of via:
Facebookpagina: https://www.facebook.com/NVA.KatelijneWaver/
Twitter: https://twitter.com/NVA_SKW