Sint-Katelijne-Waver verbetert winterplan

Op 3 februari 2017

De gemeente Sint-Katelijne-Waver verbetert haar strooi- en borstelplan, voornamelijk naar fietsers. Burgemeester Kristof Sels is tevreden met de veranderingen: “We hebben na de winterprik de analyse gemaakt en sturen ons plan nu bij. Vooral voor de fietsers kunnen we aanzienlijke verbeteringen brengen.”

De gemeente strooit bij sneeuwval zout op de wegen, de fietspaden worden geborsteld. Afgelopen winterprik kwam daar ijzel bij. Vooral op fietspaden gaf dat soms een probleem omdat borstelen niet werkt bij ijzel. “Daarom gaan we nu investeren. We kopen twee kleine zoutstrooiers aan die we achter de borstelmachines kunnen hangen. Op deze manier kunnen we de fietspaden tegelijk borstelen en strooien. We schaffen ons ook enkele zoutbakken aan die we bij winterweer op bepaalde plaatsen in de gemeente zetten. Zo kunnen onze werkmannen tijdens hun toer zout aanvullen en hoeven ze niet elke keer terug naar de werkplaats,” geeft Sels mee.

Door deze aankopen kunnen de routes ook geoptimaliseerd worden. “Dit betekent zowel voor de weggebruikers als voor de gemeentelijke werkmannen een meerwaarde,” aldus de burgemeester.

De gemeente voert ook een nieuwe toer in: de woon-werktoer. “In de schoolperiodes hadden we al extra aandacht voor de fietspaden die veel gebruikt worden door schoolgaande jeugd, maar tijdens de schoolvakanties werden deze niet gestrooid. Omdat er dan minder verkeer is, heeft strooien op bepaalde routes en in bepaalde omgevingen te weinig of geen effect. Dat lossen we nu op met de nieuwe woon-werktoer die we zullen rijden tijdens de schoolvakanties”, vertelt Sels. “Deze bevat fietspaden en fietsverbindingen die vaak gebruikt worden voor woon-werkverkeer. Het gaat onder meer om de fietsostrade en de wegen naar de veilingzone.”

“Bij het strooien en borstelen zijn we helaas gebonden aan fysische wetmatigheden en economische realiteiten. Maar met deze investeringen en aanvullingen verbeteren we enorm de dienstverlening naar de weggebruiker en voorkomen we heel wat ongevallen”, besluit de burgemeester.

Meer informatie?
Contacteer N-VA Katelijne & Waver via deze website of via:
Facebookpagina: https://www.facebook.com/NVA.KatelijneWaver/
Twitter: https://twitter.com/NVA_SKW