Katelijnse jongeren zetten zich massaal in voor Youca-dag

Op 14 oktober 2017

Op 19 oktober organiseert YOUCA voor de twaalfde keer de ‘YOUCA Action Day’, de nieuwe naam van de Zuiddag. Het Sint-Ursula-Instituut (SUI) en college Hagelstein uit Sint-Katelijne-Waver nemen al enkele jaren deel aan dit initiatief. Dit jaar zullen 350 van hun leerlingen aan de slag gaan, de meerderheid bij bedrijven en instanties in de eigen gemeente.

YOUCA staat voor ‘Youth for Change and Action’. “Die dag gaan meer dan 17.000 Vlaamse en Brusselse jongeren een dag aan de slag voor een bedrijf, een organisatie, een overheid of een particulier. Het loon, 50 euro per student, dat ze daarmee verdienen, gaat naar projecten van geëngageerde jongeren in het Zuiden en naar een aantal projecten in België”, vertelt N-VA-burgemeester en schepen van jeugd Kristof Sels.

De voorbije jaren stelde het gemeentebestuur van Sint-Katelijne-Waver telkens verschillende jongeren aan het werk. Dit jaar hebben we omwille van verschillende redenen extra ingezet op deze dag. Het gemeentebestuur steunt al enkele jaren het werk van Trias in het kader van Ontwikkelingssamenwerking. Bovendien is de vluchtelingenproblematiek heel actueel. Daarom hebben we de scholen in contact gebracht met Unizo, vzw skwinkel en inwoners die werken voor Trias. Er zijn ideeën om een heel schooljaar te werken rond dit thema. Zo kwamen er pas enkele Salvadoraanse jongeren verbonden aan het project hun ervaringen delen met leerlingen van SUI. Verder organiseren de twee scholen een gemeenschappelijke afsluitende activiteit op het einde van het schooljaar.

“De leerlingen zijn telkens weer zeer enthousiast om deel te nemen”, klinkt het bij het Sint-Ursula-Instituut. “Niet alleen steunen ze hiermee een goed doel, maar krijgen ze ook de ervaring om een volledige dag in een bedrijf, organisatie of bij een particulier te werken. Dat zijn ervaringen die ze voor het leven koesteren.”

Ook van College Hagelstein doen heel wat leerlingen mee. “We geloven dat de wereld veranderen begint bij jezelf. Elke leerling, groot of klein, kan hieraan zijn steentje bijdragen. Youca is bovendien voor onze vijfde- en zesdejaars een unieke manier om andere jongeren te helpen en tegelijkertijd te proeven van het bedrijfsleven. Zo een actie verdient dus onze steun”, aldus de school.

Opbrengt naar Trias

Dit jaar gaat de opbrengst van de YOUCA-campagne grotendeels naar het werk van Trias met jongeren in El Salvador. Trias is de ontwikkelingsorganisatie van drie landelijke en drie ondernemersorganisaties: KLJ, KVLV, Landelijke Gilden, Markant, Neos en UNIZO. Trias is actief in veertien landen en kan beroep doen op meer dan 2.225 vrijwilligers.

Eén van de landen maar Trias actief is, is El Salvador, één van de gevaarlijkste landen ter wereld. Maar liefst 25 procent van de Salvadoraanse jongeren gaat niet naar school en heeft evenmin een job. Daarom worden ze ‘nini's’ genoemd (ni estudian, ni trabajan = niet studeren, niet werken). Ze worden regelmatig geteisterd door ‘mara’, gewelddadige drugsbendes die hen afpersen, bedreigen en vervolgen. Die uitzichtloze situatie doet velen van hen vluchten naar de Verenigde Staten. Ze zien hun droom in het water vallen eens ze daar aankomen, vaak na een gevaarlijke en illegale reis. De dromen van deze jongeren krijgen geen kans op slagen.

Voor meer informatie, contacteer:
Kristof Sels, burgemeester en schepen van jeugd
0496 20 30 82, kristof.sels [at] skw.be