Inwoners kunnen ideeën geven voor nieuw dorpsplein Onze-Lieve-Vrouw-Waver tijdens Belevingsdag

Op 13 oktober 2017

Op zondag 15 oktober maken we de dorpskern van Onze-Lieve-Vrouw-Waver tussen 14 en 17 uur autovrij. We geven de straten en het plein terug aan jong en oud voor een Belevingsdag die kadert in het participatietraject ‘Waver in ’t nieuw’. We hopen op een massale opkomst en vooral op heel veel ideeën en inzichten over hoe het nieuwe dorpsplein van Waver er moet uitzien.

“Het gemeentebestuur van Sint-Katelijne-Waver wil de dorpskern van kern Onze-Lieve-Vrouw-Waver vernieuwen”, vertelt N-VA-schepen van openbare werken Joris De Pauw. “Hiervoor rekenen we zeker op inbreng van de inwoners. Dit najaar wil het bestuur zoveel mogelijk dromen, ideeën en suggesties verzamelen. De uitvoering van concrete projecten wordt dan opgenomen in een financiële meerjarenplanning.”

Vooraleer we plannen en ontwerpen laten maken door een studiebureau, willen we de inwoners zelf aan het werk zetten. “Hoe moet het nieuwe dorpsplein eruit zien. Met veel of weinig groen? Met speeltoestellen of zitbanken? Of moeten we er toch vooral kunnen parkeren? En hoe moet het verkeer rijden? Langs of rond het plein? En wat met terrassen? Het zijn maar enkele vragen waarover we de mening van de inwoners willen horen", aldus N-VA-burgemeester Kristof Sels.

Op de Belevingsdag van zondag wil het gemeentebestuur bezoekers aansteken om de gangbare paden te verlaten. We willen inzicht geven in de vele functies die een dorpskern heeft en de vele belangen die spelen. En we hopen op heel veel creativiteit van de mensen. We willen zoveel mogelijk ideeën en invalshoeken naast elkaar leggen om inspiratie op te doen voor de toekomst. In de loop van het traject kneden we deze bron van inspiratie naar realistische proporties maar nu is geen enkel idee te gek!

Een overzicht van de activiteiten

Speakingcorners: luister naar bevlogen sprekers of betreed zelf de bühne en verkondig jouw idee.
Ritje met de huifkar: Geniet van een ritje door het dorp en maak kennis met enkele voorstellen rond mobiliteit.
Wissel: bezoek het park en het speelplein en schrijf uw ideeën op de aanwezige zitbanken.
Tentoonstelling ‘Veranderend Waver’: bezoek de (voor deze gelegenheid begeleide) expositie in woonzorgbedrijf Huyze De Pauw die inzoomt op de functies van de dorpskern doorheen de jaren.
Tuin pastorij: Geniet van de rust in deze tuin, lees een boek, drink een Gin Lokal en luister naar de vogels en naar Koninklijke Fanfare Graaf d'Elissem.
Hoek Molenstraat: Zin in een ritje met gekke fietsen, steps, … We leggen een leuk parcours aan voor jong en oud.
Geef kleur aan de dorpskern en bedek met stoepkrijt al de straten.

Heeft u een leuk idee voor de herinrichting van het dorpsplein van Onze-Lieve-Vrouw-Waver? Stop dan uw idee in de brievenbus aan het dorpsplein of neem een kijkje op www.skw.be/waverintnieuw of www.facebook.com/waverintnieuw

Joris De Pauw, N-VA-schepen van openbare werken
0473 22 00 16, joris.de.pauw [at] skw.be