Gemeente neemt nieuwe infozuilen in gebruik

Op 4 januari 2018

Op het dorpsplein van Elzestraat werd deze week de eerste infozuil in gebruik genomen. Met deze zuilen wil het bestuur activiteiten van gemeente en verenigingen extra in de kijker plaatsen. Er komen eind januari ook nog zuilen op de Markt in het Centrum, in het Dorp in Onze-Lieve-Vrouw-Waver en in het voorjaar aan de nieuwe parking aan basisschool Dijkstein.

Het gemeentebestuur van Sint-Katelijne-Waver heeft vier digitale informatiezuilen aangekocht. De informatie op de zuilen is bestemd voor passerende voetgangers en fietsers. De eerste zuil werd geplaatst op het vernieuwde plein in Elzestraat ter hoogte van de bushalte en toegang tot basisschool Octopus. Centraal op het nieuwe plein, een plaats waar dagelijks veel mensen passeren. De zuil heeft een moderne uitstraling en draagt op een positieve manier bij aan het imago van onze gemeente.

De zuilen worden geplaatst in de vier kernen van de gemeente (Elzestraat, Pasbrug-Nieuwendijk, Centrum en Onze-Lieve-Vrouw-Waver). De info op de zuilen kan kern per kern verschillen en zal aangepast worden afhankelijk van de activiteiten in de kern zelf. In eerste instantie plaatsen we info van de gemeente op de zuilen, zoals de aankondiging van de nieuwjaarsreceptie, de kernraad, …

Maar ook verenigingen krijgen de kans om hun activiteiten gratis aan te kondigen op de zuil. Het bestuur was op zoek naar een manier om activiteiten van verenigingen extra in de kijker te plaatsen. We geven hen al publicatiemogelijkheden in het infoblad en op de gemeentelijke website, maar door de zuilen op strategische plaatsen in het straatbeeld te zetten kunnen we nog gerichter communiceren. Zij moeten wel kant-en-klaar materiaal aanleveren, de gemeente zorgt niet voor de lay-out. De bestaande houten infopanelen die we al verschillende jaren gebruiken, blijven in gebruik.’

De gemeente wil ook nagaan of er ruimte kan gemaakt worden voor lokale handelaars. De komende maanden bekijken we wat de mogelijkheden zijn om reclame te publiceren van plaatselijke handelaars. De zuilen betekenen een flinke investering voor de gemeente, de aankoopprijs bedraagt net geen 75.000 euro voor de vier zuilen samen, daarbij zijn er ook nog kosten voor de aansluiting op het elektriciteitsnetwerk. Het is dan ook de bedoeling om de zuilen maximaal te gebruiken. De info op de zuilen wordt gepubliceerd tussen 7 uur ’s morgens en 22 uur ’s avonds, ’s nachts is het scherm zwart.

N-VA-burgemeester Kristof Sels, tevens bevoegd voor jeugd en sport, is tevreden met de nieuwe zuilen: “Onze verenigingen, waaronder veel jeugdbewegingen en sportclubs, krijgen een extra mogelijkheid om hun activiteiten bekend te maken. De komende weken krijgen ze via een brief meer uitleg over hoe ze gebruik kunnen maken van de zuilen en hoe ze materiaal moeten aanleveren.”

Wie meer informatie wil over het publiceren van informatie op de zuilen, die vindt meer info op www.skw.be/infozuil of neemt contact op met de dienst communicatie, 015 30 50 28, communicatie [at] skw.be.

Kristof Sels, N-VA-burgemeester en schepen van jeugd en sport
0496 20 30 82 of kristof.sels [at] skw.be