Buitenschoolse kinderopvang van Sint-Katelijne-Waver viert 30e verjaardag: iedereen welkom op feest met Skwibus

Op 23 februari 2024

De buitenschoolse kinderopvang (BKO) van Sint-Katelijne-Waver blaast dit jaar dertig kaarsjes uit. Om dat te vieren, nodigt Skwibus op zondag 25 februari alle speelvogels uit in zaal Loerenboske.

Sinds 1994 kunnen kinderen zich in de BKO voor en na schooltijd en tijdens de vakanties uitleven met hun vriendjes. Ongeveer 2.400 kinderen tussen 2,5 en 12 jaar maken hier momenteel jaarlijks gebruik van. Sommigen af en toe, anderen bijna dagelijks.

“Kinderopvang is geen verplichting voor een lokaal bestuur, maar toch maken we hier al dertig jaar een prioriteit van”, vertelt schepen van jeugd Jeroen Baeten. “We doen het in de eerste plaats voor alle kinderen onze gemeente. We willen dat ze gelukkig zijn en zich veilig voelen. Al spelend laten we hen talenten ontdekken en ontwikkelen. Maar we doen het ook voor alle ouders, zodat ze werk en gezin beter kunnen combineren.”

De eerste BKO-afdeling opende in februari 1994 de deuren in Onze-Lieve-Vrouw-Waver. Een week later volgden drie andere locaties. De vijfde locatie, Robbedoes (aan Hagelstein), werd in 1997 opgestart. “In de jaren die volgden, verhuisden de opvanglocaties nog een aantal keer naar grotere en meer geschikte locaties", vertelt schepen Baeten. "In 2012 en 2017 verhuisden Robbedoes en Dijkstappers elk naar een splinternieuw gebouw. In het begin werkten er tien halftijdse kinderbegeleiders in onze BKO’s, nu staan we met een ploeg van dertig klaar om de kinderen op te vangen."

Kinderfeest met Skwibus

Op zondag 25 februari vieren we dertig jaar BKO met een groot feest in zaal Loerenboske (Maanhoeveweg 34). Er zijn koffiekoeken, springkastelen, grime, een ballonnenclown, een rad van fortuin (altijd prijs) en een fotostand met Skwibus. Iedereen is welkom tussen 10.30 en 12.30 uur.  Deelname is gratis, inschrijven niet nodig.